Yleiset ehdot ja asiakastiedot
Sisällysluettelo
- Soveltamisala
- Sopimuksen tekeminen
- Peruuttamisoikeus
- Hinnat ja maksuehdot
- Toimitus- ja lähetysehdot
- Omistuksenpidätys
- Vastuu virheistä (takuu)
- Vastuu
- Kampanjakuponkien lunastaminen
- Lahjakorttien lunastaminen
- Sovellettava laki
- Oikeuspaikka
- Vaihtoehtoinen riidanratkaisu
1) Soveltamisala
1. 1 Näitä Junkers Uhren GmbH:n (jäljempänä "Myyjä") yleisiä sopimusehtoja (jäljempänä "YSE") sovelletaan kaikkiin kuluttajan tai elinkeinonharjoittajan (jäljempänä "Asiakas") ja Myyjän välisiin sopimuksiin, jotka koskevat kaikkia Myyjän verkkokaupassa esitettyjä tavaroita ja/tai palveluja. Asiakkaan omien ehtojen sisällyttäminen tähän sopimukseen hylätään, ellei toisin sovita.
1. 2 Näitä yleisiä sopimusehtoja sovelletaan vastaavasti tositteiden toimitussopimuksiin, ellei toisin ole sovittu.
1. 3 Kuluttaja on näissä YTJ:ssä tarkoitettu luonnollinen henkilö, joka tekee oikeustoimen tarkoituksiin, jotka eivät kuulu pääasiallisesti hänen elinkeino-, liike- tai ammattitoimintaansa.
1.4 Näissä yleisissä sopimusehdoissa tarkoitettu yrittäjä on luonnollinen henkilö, oikeushenkilö tai oikeuskelpoinen henkilöyhtiö, joka oikeustoimen tehdessään toimii kaupallista tai itsenäistä ammattitoimintaa harjoittaessaan.
2) Sopimuksen tekeminen
2. 1 Myyjän verkkokaupassa olevat tuotekuvaukset eivät ole myyjän sitovia tarjouksia, vaan ne palvelevat asiakkaan sitovan tarjouksen tekemistä.
2. 2 Asiakas voi tehdä tarjouksen myyjän verkkokauppaan integroidun verkkotilauslomakkeen kautta. Asetettuaan valitut tavarat virtuaaliseen ostoskoriin ja käytyään läpi sähköisen tilausprosessin asiakas tekee ostoskoriin sisältyviä tavaroita koskevan oikeudellisesti sitovan sopimustarjouksen napsauttamalla painiketta, joka päättää tilausprosessin. Lisäksi asiakas voi tehdä tarjouksen myyjälle myös puhelimitse tai sähköpostitse.
2.3 Myyjä voi hyväksyä asiakkaan tarjouksen viiden päivän kuluessa,
- lähettämällä asiakkaalle kirjallisen tilausvahvistuksen tai tilausvahvistuksen tekstimuodossa (faksi tai sähköposti), jolloin ratkaisevaa on, että asiakas on vastaanottanut tilausvahvistuksen, tai
- toimittamalla tilatut tavarat asiakkaalle, jolloin ratkaisevaa on, että asiakas on vastaanottanut tavarat, tai
- pyytämällä asiakkaalta maksua sen jälkeen, kun asiakas on tehnyt tilauksen.
Jos edellä mainituista vaihtoehdoista on olemassa useita, sopimus syntyy siinä vaiheessa, jossa jokin edellä mainituista vaihtoehdoista toteutuu ensin. Määräaika tarjouksen hyväksymiselle alkaa sitä päivää seuraavana päivänä, jona asiakas on lähettänyt tarjouksen, ja päättyy viidennen tarjouksen lähettämistä seuraavan päivän lopussa. Jos myyjä ei hyväksy asiakkaan tarjousta edellä mainitun ajan kuluessa, tämä katsotaan tarjouksen hylkäämiseksi, minkä seurauksena asiakas ei ole enää sidottu tahdonilmaisuunsa.
2.4 Jos valitaan PayPalin tarjoama maksutapa, maksu käsitellään maksupalveluntarjoajan PayPal (Europe) S.à r.l. et Cie, S.C.A. kautta, 22-24 Boulevard Royal, L-2449 Luxembourg (jäljempänä "PayPal"), jollei PayPalin käyttöehdoista muuta johdu, jotka ovat saatavilla osoitteessa https://www.paypal.com
2.5 Jos maksutapa "Amazon Payments" valitaan, maksu käsitellään maksupalveluntarjoajan Amazon Payments Europe s.c.a., 38 avenue John F. Kennedy, L-1855 Luxembourg (jäljempänä "Amazon") kautta Amazon Payments Europe -käyttäjäsopimuksen mukaisesti, joka on nähtävissä osoitteessa https://payments.amazon.de
2. 6 Kun tarjous lähetetään myyjän verkkotilauslomakkeen kautta, myyjä tallentaa sopimustekstin sopimuksen tekemisen jälkeen ja lähettää sen asiakkaalle tekstimuodossa (esim. sähköpostitse, faksilla tai kirjeitse) sen jälkeen, kun asiakkaan tilaus on lähetetty. Myyjä ei aseta sopimustekstiä tämän jälkeen saataville. Jos asiakas on ennen tilauksen lähettämistä perustanut käyttäjätilin myyjän verkkokauppaan, tilaustiedot arkistoidaan myyjän verkkosivustolle, ja asiakas voi tutustua niihin maksutta salasanalla suojatun käyttäjätilinsä kautta syöttämällä vastaavat kirjautumistiedot.
2.7 Ennen sitovan tilauksen lähettämistä myyjän verkkokaupan tilauslomakkeen kautta asiakas voi tunnistaa mahdolliset syöttövirheet lukemalla huolellisesti näytöllä näkyvät tiedot. Tehokas tekninen keino syöttövirheiden parempaan tunnistamiseen voi olla selaimen suurennustoiminto, joka suurentaa näytöllä olevaa näyttöä. Asiakas voi korjata syöttämiään tietoja sähköisen tilausprosessin aikana tavanomaisilla näppäimistö- ja hiiritoiminnoilla, kunnes hän klikkaa painiketta, joka viimeistelee tilausprosessin.
2. 8 Sopimuksen tekemisessä on käytettävissä saksan- ja englanninkielinen versio.
2. 9 Tilausten käsittely ja yhteydenpito tapahtuvat yleensä sähköpostitse ja automaattisen tilauskäsittelyn avulla. Asiakkaan on varmistettava, että hänen tilausten käsittelyä varten ilmoittamansa sähköpostiosoite on oikea, jotta myyjän lähettämät sähköpostiviestit voidaan vastaanottaa tähän osoitteeseen. Erityisesti SPAM-suodattimia käytettäessä asiakkaan on varmistettava, että kaikki myyjän tai myyjän tilauksen käsittelyyn valtuuttamien kolmansien osapuolten lähettämät sähköpostiviestit voidaan toimittaa perille.
3) Peruuttamisoikeus
3. 1 Kuluttajalla on yleensä oikeus peruuttaa tilaus.
3.2 Lisätietoja peruutusoikeudesta on myyjän peruutusehdoissa.
4) Hinnat ja maksuehdot
4. 1 Ellei myyjän tuoteselosteessa toisin mainita, ilmoitetut hinnat ovat kokonaishintoja, jotka sisältävät lakisääteisen arvonlisäveron. Mahdolliset ylimääräiset toimitus- ja toimituskulut ilmoitetaan erikseen kunkin tuotteen kuvauksessa.
4. 2 Toimitettaessa Euroopan unionin ulkopuolisiin maihin voi yksittäistapauksissa aiheutua lisäkustannuksia, joista myyjä ei ole vastuussa ja joista asiakas vastaa. Tällaisia ovat esimerkiksi luottolaitosten suorittamasta rahansiirrosta aiheutuvat kustannukset (esim. siirtomaksut, valuuttakurssimaksut) tai tuontitullit tai -verot (esim. tullimaksut). Tällaisia kustannuksia voi aiheutua myös rahansiirrosta, jos toimitusta ei tehdä Euroopan unionin ulkopuoliseen maahan, mutta asiakas suorittaa maksun Euroopan unionin ulkopuolisesta maasta.
4. 3 Maksuvaihtoehto(t) ilmoitetaan asiakkaalle myyjän verkkokaupassa.
4. 4 Jos on sovittu ennakkomaksusta pankkisiirtona, maksu erääntyy maksettavaksi välittömästi sopimuksen tekemisen jälkeen, elleivät osapuolet ole sopineet myöhemmästä eräpäivästä.
4. 5 Jos valitaan maksupalvelun "Adyen" kautta tarjottu maksutapa, maksu käsitellään maksupalvelun tarjoajan Adyen N.V., Simon Carmiggeltstraat 6-50, 1011 DJ, Amsterdam, Alankomaat (jäljempänä "Adyen") kautta. Adyenin kautta tarjotut yksittäiset maksutavat ilmoitetaan asiakkaalle myyjän verkkokaupassa. Adyen voi käyttää maksujen käsittelyyn kolmannen osapuolen maksupalveluntarjoajien palveluita, joihin voi liittyä erityisiä maksuehtoja, joista asiakkaalle voidaan ilmoittaa erikseen. Lisätietoja "Adyenistä" on saatavilla Inte rnetissä osoitteessa https://www.adyen.help
5) Toimitus- ja toimitusehdot
5.1 Jos myyjä tarjoutuu lähettämään tavarat, toimitus tapahtuu myyjän ilmoittamalla toimitusalueella asiakkaan ilmoittamaan toimitusosoitteeseen, ellei toisin sovita. Myyjän tilauskäsittelyssä ilmoittama toimitusosoite on ratkaiseva kaupan kannalta. Tästä huolimatta, jos maksutapa PayPal on valittu, asiakkaan PayPaliin maksuhetkellä tallentama toimitusosoite on ratkaiseva.
5. 2 Jos tavaran toimitus epäonnistuu asiakkaasta johtuvista syistä, asiakas vastaa myyjälle tästä aiheutuvista kohtuullisista kustannuksista. Tämä ei koske palautuslähetyksen kustannuksia, jos asiakas tosiasiallisesti käyttää peruutusoikeuttaan. Jos asiakas tosiasiallisesti käyttää peruutusoikeuttaan, palautuskustannuksiin sovelletaan myyjän peruutusehtojen määräystä.
5.3 Jos asiakas toimii yrittäjänä, riski myydyn tavaran vahingossa tapahtuvasta katoamisesta ja vahingossa tapahtuvasta huonontumisesta siirtyy asiakkaalle heti, kun myyjä on luovuttanut tavaran huolitsijalle, rahdinkuljettajalle tai muulle henkilölle tai organisaatiolle, joka on nimetty suorittamaan lähetys. Jos asiakas toimii kuluttajana, riski myydyn tavaran vahingossa tapahtuvasta katoamisesta ja vahingossa tapahtuvasta huononemisesta siirtyy vasta, kun tavara on luovutettu asiakkaalle tai henkilölle, jolla on oikeus vastaanottaa se. Tästä huolimatta myydyn tavaran vahingossa tapahtuvan katoamisen ja vahingossa tapahtuvan huononemisen vaara siirtyy asiakkaalle, myös kuluttajan tapauksessa, heti kun myyjä on luovuttanut tavaran huolitsijalle, rahdinkuljettajalle tai muulle lähetyksen suorittamiseen nimetylle henkilölle tai yhteisölle, jos asiakas on antanut toimeksiannon huolitsijalle, rahdinkuljettajalle tai muulle lähetyksen suorittamiseen nimetylle henkilölle tai yhteisölle eikä myyjä ole aiemmin nimennyt kyseistä henkilöä tai yhteisöä asiakkaalle.
5.4 Myyjä pidättää oikeuden peruuttaa sopimuksen, jos kyseessä on virheellinen tai epäasianmukainen itsetoimitus. Tämä pätee vain siinä tapauksessa, että Myyjä ei ole vastuussa toimituksen laiminlyönnistä ja että Myyjä on tehnyt toimittajan kanssa erityisen peittävän liiketoimen asianmukaista huolellisuutta noudattaen. Myyjän on pyrittävä kaikin kohtuullisin keinoin hankkimaan tavarat. Jos tavaroita ei ole saatavilla tai niitä on saatavilla vain osittain, asiakkaalle on ilmoitettava asiasta välittömästi ja vastike on palautettava viipymättä.
5.5 Jos myyjä tarjoaa tavaroita noudettavaksi, asiakas voi noutaa tilatut tavarat myyjän ilmoittamana työaikana myyjän ilmoittamasta osoitteesta. Tällöin ei veloiteta toimituskuluja.
5. 6 Tositteet toimitetaan asiakkaalle seuraavasti
- sähköpostitse
- postitse
6) Omistuksenpidätys
6. 1 Kuluttajien osalta myyjä pidättää omistusoikeuden toimitettuihin tavaroihin siihen asti, kunnes maksettava kauppahinta on maksettu kokonaisuudessaan.
6. 2 Yrittäjien osalta myyjä pidättää omistusoikeuden toimitettuihin tavaroihin, kunnes kaikki meneillään olevasta liikesuhteesta johtuvat saatavat on kokonaisuudessaan maksettu.
6. 3 Jos asiakas toimii yrittäjänä, hänellä on oikeus myydä varatut tavarat edelleen tavanomaisessa liiketoiminnassa. Asiakas luovuttaa myyjälle etukäteen kaikki tästä johtuvat vaatimukset kolmansia osapuolia kohtaan kulloisenkin laskutusarvon (arvonlisävero mukaan lukien) suuruisina. Tämä luovutus on voimassa riippumatta siitä, onko varattu tavara myyty edelleen ilman käsittelyä vai käsittelyn jälkeen. Asiakas on edelleen oikeutettu perimään saatavia myös luovutuksen jälkeen. Tämä ei vaikuta myyjän oikeuteen periä saatavat itse. Myyjä ei kuitenkaan peri saatavia niin kauan kuin asiakas täyttää maksuvelvoitteensa myyjää kohtaan, ei ole maksuhäiriöinen eikä maksukyvyttömyysmenettelyn aloittamista ole haettu.
7) Vastuu virheistä (takuu)
Ellei seuraavissa määräyksissä toisin mainita, sovelletaan lakisääteistä virhevastuuta koskevia säännöksiä. Tämä ei koske tavaroiden toimitussopimuksia:
7. 1 Jos asiakas toimii yrittäjänä,
- myyjä saa valita jälkitoimituksen tyypin;
- uusien tavaroiden osalta virheiden vanhentumisaika on yksi vuosi tavaran toimittamisesta;
- käytetyn tavaran osalta virheitä koskevat oikeudet ja vaatimukset on suljettu pois;
- vanhentumisaika ei ala uudelleen, jos osana virhevastuuta suoritetaan korvaava toimitus.
7.2 Edellä mainittuja vastuunrajoituksia ja vanhentumisajan lyhentämistä ei sovelleta
- asiakkaan vahingonkorvaus- ja kulukorvausvaatimuksiin,
- jos myyjä on vilpillisesti salannut virheen,
- sellaisten tavaroiden osalta, joita on käytetty rakennuksessa tavanomaisen käyttötarkoituksensa mukaisesti ja jotka ovat aiheuttaneet sen virheellisyyden,
- myyjän olemassa oleviin velvollisuuksiin toimittaa päivityksiä digitaalisiin tuotteisiin, kun on kyse sopimuksista, jotka koskevat digitaalisia elementtejä sisältävien tavaroiden toimittamista.
7. 3 Lisäksi yrittäjien osalta mahdollisen olemassa olevan lakisääteisen takautumisoikeuden vanhentumisaika säilyy ennallaan.
7. 4 Jos asiakas toimii Saksan kauppalain (HGB) 1 §:ssä tarkoitettuna elinkeinonharjoittajana, häntä koskee kauppalain 377 §:n mukainen kaupallinen tarkastus- ja virheilmoitusvelvollisuus. Jos asiakas ei täytä kyseisessä säännöksessä säädettyjä ilmoitusvelvoitteita, tavarat katsotaan hyväksytyiksi.
7.5 Jos asiakas toimii kuluttajana, häntä pyydetään reklamoimaan toimittajalle toimitetuista tavaroista, joissa on ilmeisiä kuljetusvaurioita, ja ilmoittamaan tästä myyjälle. Jos asiakas ei tee näin, tällä ei ole vaikutusta hänen lakisääteisiin tai sopimukseen perustuviin virheitä koskeviin vaatimuksiinsa.
8) Vastuu
Myyjä on vastuussa asiakkaalle kaikista sopimukseen perustuvista, sopimukseen verrattavista ja lakisääteisistä vaatimuksista, mukaan lukien vahingonkorvausvaatimukset, vahingonkorvauksista ja kulukorvauksista seuraavasti:
8. 1 Myyjä on rajoituksetta vastuussa mistä tahansa oikeudellisesta syystä seuraavista syistä
- tahallisuudesta tai törkeästä huolimattomuudesta,
- tahallisesta tai tuottamuksellisesta hengen, ruumiin tai terveyden loukkaamisesta,
- takuulupauksen perusteella, ellei asiasta ole toisin säädetty,
- pakottavan vastuun vuoksi, kuten tuotevastuulain nojalla.
8.2 Jos myyjä huolimattomasti rikkoo olennaisen sopimusvelvoitteen, vastuu rajoittuu sopimuksen kannalta tyypilliseen ennakoitavissa olevaan vahinkoon, ellei vastuu ole edellä olevan lausekkeen mukaisesti rajoittamaton. Olennaiset sopimusvelvoitteet ovat velvoitteita, jotka sopimus asettaa myyjälle sopimuksen sisällön mukaan sopimuksen tarkoituksen saavuttamiseksi, joiden täyttäminen on välttämätöntä sopimuksen asianmukaisen toteuttamisen kannalta ja joiden noudattamiseen asiakas voi säännöllisesti luottaa.
8. 3 Myyjän muu vastuu on suljettu pois.
8.4 Edellä mainittuja vastuusäännöksiä sovelletaan myös Myyjän vastuuseen sen sijaisia ja laillisia edustajia kohtaan.
9) Kampanjakuponkien lunastaminen
9. 1 Myyjän osana kampanjakampanjoita maksutta myöntämät kupongit, joilla on tietty voimassaoloaika ja joita asiakas ei voi ostaa (jäljempänä "kampanjakuponkeja"), voidaan lunastaa vain myyjän verkkokaupassa ja vain määritellyn ajanjakson aikana.
9. 2 Yksittäiset tuotteet voidaan jättää arvosetelikampanjan ulkopuolelle, jos vastaava rajoitus johtuu arvosetelin sisällöstä.
9. 3 Kampanjasetelit voidaan lunastaa vain ennen tilausprosessin päättymistä. Myöhemmin kuittaaminen ei ole mahdollista.
9. 4 Tilausta kohden voidaan lunastaa vain yksi kampanjaseteli.
9. 5 Tavaran arvon on oltava vähintään yhtä suuri kuin tarjouskupongin arvo. Myyjä ei palauta jäljelle jäävää hyvitystä.
9. 6 Jos tarjouskupongin arvo ei riitä tilauksen kattamiseen, erotus voidaan maksaa valitsemalla jokin muu myyjän tarjoama maksutapa.
9. 7 Kampanjasetelin hyvityssaldoa ei makseta käteisenä eikä sille makseta korkoa.
9. 8 Kampanjaseteliä ei palauteta, jos asiakas palauttaa kampanjasetelillä kokonaan tai osittain maksetut tavarat lakisääteisen peruutusoikeutensa puitteissa.
9. 9 Kampanjaseteli on siirrettävissä. Myyjä voi suorittaa maksun vapauttavin vaikutuksin kulloisellekin haltijalle, joka lunastaa kampanjakupongin myyjän verkkokaupassa. Tätä ei sovelleta, jos myyjä tietää tai törkeän huolimattomasti ei tiedä asianomaisen haltijan valtuuttamattomuudesta, oikeustoimikelpoisuudesta tai edustusvallan puuttumisesta.
10) Lahjakorttien lunastaminen
10. 1 Myyjän verkkokaupan kautta ostettavat lahjakortit (jäljempänä "lahjakortit") voidaan lunastaa ainoastaan myyjän verkkokaupassa, ellei lahjakortissa toisin mainita.
10.2 Lahjakortit ja lahjakorttien jäljellä oleva hyvitys voidaan lunastaa sen vuoden jälkeisen kolmannen vuoden loppuun asti, jona lahjakortti on ostettu. Jäljellä oleva hyvitys hyvitetään asiakkaalle voimassaolon päättymispäivään saakka.
10.3 Lahjakortit voidaan lunastaa vain ennen tilausprosessin päättymistä. Myöhemmin kuittaaminen ei ole mahdollista.
10. 4 Vain yksi lahjakortti voidaan lunastaa yhtä tilausta kohden.
10. 5 Lahjakortteja voi käyttää vain tavaroiden ostamiseen eikä uusien lahjakorttien ostamiseen.
10. 6 Jos lahjakortin arvo ei riitä tilauksen kattamiseen, erotus voidaan maksaa valitsemalla jokin muu myyjän tarjoama maksutapa.
10. 7 Lahjakortin saldoa ei makseta käteisenä eikä sille makseta korkoa.
10.8 Lahjakortti on siirrettävissä. Myyjä voi suorittaa maksun vapauttavin vaikutuksin vastaavalle haltijalle, joka lunastaa lahjakortin myyjän verkkokaupassa. Tätä ei sovelleta, jos myyjä tietää tai törkeän huolimattomasti ei tiedä asianomaisen haltijan valtuuttamattomuudesta, oikeustoimikelpoisuudesta tai edustusvallan puuttumisesta.
11) Sovellettava laki
Kaikkiin osapuolten välisiin oikeussuhteisiin sovelletaan Saksan liittotasavallan lakia, lukuun ottamatta irtaimen omaisuuden kansainvälistä kauppaa koskevia lakeja. Kuluttajien osalta tätä lainvalintaa sovelletaan vain siltä osin kuin kuluttajan asuinpaikkavaltion lainsäädännön pakottavien säännösten tarjoamaa suojaa ei ole peruutettu.
12) Oikeuspaikka
Jos asiakas toimii kauppiaana, julkisoikeudellisena oikeushenkilönä tai julkisoikeudellisena erikoisrahastona, jonka kotipaikka on Saksan liittotasavallan alueella, yksinomainen oikeuspaikka kaikissa tästä sopimuksesta johtuvissa riita-asioissa on myyjän kotipaikka. Jos asiakkaan kotipaikka on Saksan liittotasavallan alueen ulkopuolella, myyjän kotipaikka on yksinomainen oikeuspaikka kaikissa tästä sopimuksesta johtuvissa riita-asioissa, jos sopimus tai sopimuksesta johtuvat vaateet voidaan katsoa liittyvän asiakkaan ammatilliseen tai kaupalliseen toimintaan. Edellä mainituissa tapauksissa myyjällä on kuitenkin joka tapauksessa oikeus vedota asiakkaan kotipaikan tuomioistuimeen.
13) Vaihtoehtoinen riidanratkaisu
13.1 EU:n komissio tarjoaa internetissä foorumin riitojen ratkaisemiseksi verkossa seuraavan linkin kautta: https://ec.europa.eu
Tämä foorumi toimii yhteyspisteenä, jonka kautta voidaan ratkaista tuomioistuinten ulkopuolella riitoja, jotka johtuvat verkko-osto- tai palvelusopimuksista, joissa kuluttaja on osallisena.
13.2 Myyjä ei ole velvollinen eikä halukas osallistumaan riidanratkaisumenettelyyn kuluttajasovittelulautakunnassa.